etw

Verlies je meer vet als je met een lagere hartslag sport?

Dit is een zeer hardnekkige mythe die zeer moeilijk te ontkrachten blijkt. De oorsprong ligt bij onderzoeken die mis geïnterpreteerd zijn.

Als je sport met een hogere hartslag ga je inderdaad meer koolhydraten verbruiken en minder vet.
Sport je met een lagere hartslag, dan ga je meer vetverliezen en minder koolhydraten.
Dus je verliest toch meer vet door te bewegen met een lagere hartslag? Nee, je moet naar het groot plaatje kijken.

Hogere hartslag Lagere hartslag
Meer koolhydraten verbruiken Minder koolhydraten verbruiken
Minder vet verbruiken Meer vet verbruiken

Ooit na het sporten ga je iets eten. Al is dit bij wijze van spreken drie dagen later, ooit ga je een maaltijd eten. Wat kan een maaltijd nu allemaal bevatten van nutriënten: eiwit, vezels, vet, koolhydraten, alcohol, vitaminen, mineralen,  bioactieve stoffen,… .
Om de uitleg simpel te houden nemen we de twee nutriënten uit waar het hier rond draait: vet en koolhydraten.

In ons lichaam is de koolhydraatvoorraad gelimiteerd. Je moet het als een emmer zien. We kunnen niet oneindig veel koolhydraten opslaan. Eet je meer koolhydraten dan dat er in het vat kunnen, dan zullen de koolhydraten naar vet omgezet worden.
Onze vet voorraad kan (jammer genoeg) oneindig groot zijn. Denk maar aan mensen die meer dan 180 kilo wegen.

Als je met een hogere hartslag gesport hebt zal onze emmer koolhydraten in ons lichaam voor een groot deel leeg zijn. Als we met een lagere hartslag sporten zal onze emmer met koolhydraten nog voor een groot deel gevuld zijn. Als je met een lagere hartslag gesport hebt zal je wel meer vet verloren zijn tijdens het sporten dan bij een hoge hartslag.

Als je een maaltijd eet zullen de koolhydraten die we eten naar de koolhydraatvoorraad gaan. Vet in de voeding wordt opgeslagen als vetmassa in het menselijk lichaam.

Als je gesport het met een hoge hartslag, is onze emmer met koolhydraten niet zo vol en kunnen bijna alle koolhydraten opgeslagen worden in de emmer. Als je gesport hebt met een lage hartslag,  is onze emmer koolhydraten nog erg vol en zullen de meeste koolhydraten er dus niet in kunnen. Bijgevolg worden de koolhydraten die niet meer in de emmer passen opgeslagen als vetmassa.

Alhoewel je dus meer vetmassa verloren hebt tijdens het sporten met een lagere hartslag, zal je na een maaltijd meer vet opslaan dan bij het sporten met een hoge hartslag.

Uiteindelijk is de totale hoeveelheid calorieën die je verbruikt hebt met het sporten dat belangrijk is om te bepalen hoeveel vet je verloren hebt en niet de manier waarop (een lage of hoge hartslag).
Sport jij dus liever intensief en verbruik je zo bijvoorbeeld in 30 minuten 300 kcal, dan is dat niet slechter of beter dan iemand die rustiger sport en in één uur 300 kcal verbruikt.
Wil je zoveel mogelijk vet verliezen met het sporten? Zorg er dan voor dat je veel calorieën verbruikt!

Wil jij meer vet verliezen? Neem dan een kijkje naar onze diëtist gespecialiseerd in vetverlies!

Vraag je jou soms ook af of cardio- of krachttraining het beste is om vet te verliezen? Hier kan je het antwoord vinden!

Personal trainer Mechelen

Je personal trainer leert je om soepel te bewegen, zodat jij je lichaam beter gebruikt. Op die manier verspil je geen energie bij dagelijkse klusjes zoals de boodschappen of het huishouden. En de energie die je overhoudt, steek je in leuke dingen. Een weekendje weg bijvoorbeeld. Of die ene hobby die al jaren stilligt wegens ‘geen fut.

opleiding personal coach

Remotion Training® is een nieuwe trainingsmethodiek en behandelingsfilosofie voor professionals (kinesitherapeuten, personal trainers, etc.) die hun technieken willen uitbreiden en hun patiënten/klanten willen begeleiden in een actieve revalidatie of levensstijl

Permanente make up.